STŘÍBRNÁ SKALICE : Z MINULOSTI I PŘÍTOMNOSTI (P.KNEJDL 1986)
SVĚDECTVÍ ARCHEOLOGIE
Již
z mladší doby kamenné, mezi koncem 6. a počátkem 4. tisíciletí před naším
letopočtem, se zde najdou první stopy pobytu a zejména činnosti člověka. Je to
doba, kdy se na území Čech usazují první zemědělci. Roku 1937 se podařil na
"Bílém kameni" nedaleko města Sázavy zajímavý objev. Nedaleko lomu
na krystalický vápenec se ukázalo, že současní kameníci tu měli předchůdce asi
o šest tisíc let dříve. Lid tzv. vypíchané keramiky zde hledal a nacházel
materiál pro své nástroje a ozdoby. Vápenec tu byl povrchově lámán z jam,
které měly v průměru 5-10 m a nebyly hlubší než 3 m. V jamách a kolem nich byla
nalezena řada rozbitých palic a sekeromlatů, používaných a poškozených při těžbě.
Vytěžený vápenec byl v této době užíván zejména k výrobě "mramorových"
hlazených náramků a jiných ozdob. Z roku 1953 se datují neobyčejně bohaté
nálezy z Bylan jihozápadně od Kutné Hory, které patří zhruba téže době. Bylany
jsou ovšem od střediska našeho zájmu již značně vzdáleny. V bezprostřední
blízkosti Skalice na Čapíku byly v roce 1940 nalezeny zlomky kamenných seker. V
roce 1969 byly 10 až 15 m východně od ohradní zdi kostela sv. Jakuba v Rovné
směrem po svahu proti zalesněné stráni nalezeny keramické zlomky pozdně
hradištní keramiky. Časově nejsou nepochybně vzdáleny od vzniku kostela a
pocházejí patrně z osídlení okolo tvrze, kterou tu je možno předpokládat vzhledem
k charakteru kostela. (Zpráva J. Bubeníka v archívu Archeologického ústavu
ČSAV.)
Středověké hradiště archeologové předpokládají
jihovýchodně od Stříbrné Skalice a severně od Vlkánčického potoka v kopcovitém
pásmu pojmenovaném Na hradcích. I toto jméno napovídá nějaký hradištní útvar. V
lese na východní straně návrší je terénní vlna, podobající se valu s příkopem.
Uzavírá kruhovitý prostor o průměru asi 30 m, který byl částečně stržen při
úpravě skály nad pravým břehem Sázavy. Na návrší však nebyly nalezeny žádné
zlomky nádob ani jiných předmětů, které by prokázaly osídlení. (Ze zprávy J.
Kudrnáče v archívu Archeologického ústavu ČSAV z 19. 11. 1962.)
Jen tolik vypovídá archeologie o nejstarším osídlení
Stříbrné Skalice a jejího bezprostředního okolí.
NEJSTARŠÍ OBDOBÍ DO ROKU 1620
Uplynulo sotva jedno století od doby, kdy v
nedaleké Sázavě se ještě pěstovala slovanská liturgie a kdy se odtud vypravil
poslední opat tohoto slovanského ritu, Božetěch, s křížem do Říma, aby odčinil
svůj přečin proti pražskému biskupovi: tehdy v Rovné, dnes součásti Stříbrné
Skalice, se začal stavět kostelík zasvěcený sv. Jakubu. Sv. Jakub Větší je patronem
horníků; soudí se tedy, že již při zakládání kostela v Rovné, hrálo zde
dolování nějakou úlohu. V té době - poslední čtvrtině 12. století- nemohlo být
jinak - kostelík se stavěl v románském slohu. Je to jednolodní stavba s
dvakrát odstupněnou apsidou na východě a s věží na západě. Při západní stěně
stávala panská tribuna (empora, která má charakter pozdější kruchty). Kostelík
byl ještě v románské době opravován, přičemž byla původní tribuna (asi
dřevěná), které odpovídá objevený přímý vchod ze severní zdi lodi v prvém
patře, nahrazena novou. Stará tribuna byla snad zničena požárem přilehlého
dvorce, z něhož se patrně přímo vcházelo na tribunu. O tomto požáru svědčí
ohořelý trám v nadpraží přímého vchodu ze severu. Zmíněný, později zazděný
portál v severní zdi (ve výši prvního patra), nás přesvědčuje o existenci s
kostelem sousedícího dvorce, který byl sídlem nebohaté vrchnosti tohoto
sídliště. Rozsah kostela svědčí, že nemohlo jít o obec velkou. Při restauraci v
letech 1950-1951 bylo odhaleno původní románské zdivo stavěné kvádříkovou
technikou. Horní část věže a její báň je z barokní doby.
Kostelík v Rovné je pozoruhodnou stavbou v mnoha
směrech. Jednak svým stářím (jeho vznik kladen i do první poloviny 12.
století), jednak freskovou románskou malbou, která sice vznikla až po nejstarší
přestavbě, která však pokrývá ještě dnes podstatnou část interiéru. Zajímavé
jsou i reliéfní postavy zvířat umístěné v řadě na severní fasádě a také nad
portálem. A. Merhautová výskyt těchto zvířecích motivů vysvětluje
"působením nebo dílem sázavské stavební huti". Tyto motivy mají analogii
jak obsahovou, tak i ve formě výzdoby benediktinského kostela sv. Jakuba v
Řeznu. Při úpravě stavby, s níž souvisí druhá vrstva maleb, vznikla nová
tribuna, přístupná z věže a též přímo z lodi při jižní stěně. Tuto úpravu
datuje J. Mašín do doby kolem roku 1240.
Románské malby kostelíka byly odkryty v roce 1944.
Jejich restauraci provedl František Fišera. Nejsou přemalovány, byly provedeny
jen místní retuše nevelkého rozsahu, částečná domalba draperie je zřetelná.
Při restauraci byly ponechány na západní a severní stěně zlomky pozdějších
maleb (ornamentální pás, sv. Norbert), které poněkud ruší románskou výmalbu
kostela. Jiří Mašín ji vidí ve dvou vrstvách, časově od sebe vzdálených padesát
až šedesát let. Malby prvé vrstvy, které souvisejí se stavebním dokončením
kostela v poslední čtvrtině 12. století, zahrnují výzdobu apsidy, triumfálního
oblouku a většinu maleb jižní a severní stěny s christologickým cyklem. Jsou
dílem dvou mistrů, jejichž práce se liší rozdílnou kompozicí, jinou typikou
figur i jinou kresbou, vše ovšem v rámci jednoho slohu. Svým stylem jsou blízké
salcburskému malířství kolem poloviny 12. století. Druhá vrstva maleb vznikla
kolem roku 1240. Pokrývá západní stěnu, bývalé podkruchtí, tvoří emporovou
draperii, nezachované malby nad ní na severní stěně a Křest Kristův na jižní
stěně. Ani tyto malby nejsou prací jedné ruky. Vědomě napodobují starší
slohovou vrstvu.
Jestliže si uvědomíme, že nejstarším dokladem
našeho románského malířství je výzdoba hradní kaple sv. Kateřiny ve Znojmě
(1134), že zhruba ve stejné době jako v Rovné vznikla jen výzdoba kostela sv.
Klimenta ve Staré Boleslavi, malby v kostele v Albrechticích, v kostele sv.
Petra v Praze, vynikne nám hodnota a význam výmalby tohoto stříbrnoskalického
kostelíka. Další zachované románské malby jsou již ze 13. století. Podle práce
A. Merhautové se jen v Čechách zachovalo 271 románských staveb, avšak jen
devět má románskou výmalbu.
Kostel sv. Jakuba v Rovné byl již ve 14. století
kostelem farním. V roce 1352 Rovná platí papežský desátek (Skalice neuvedena).
Od roku 1360 jsou známa jména některých plebánů: rytíř Ctibor ze Skalice potvrzuje
v tom roce za plebána Antonína Ursi (Vlkův) z Kácova; v roce 1393 je sem
presentován Janem ze Střimelic kněz Mikuláš Janův z Borotína; v roce 1402 byli
patrony kostela Bolek ze Skalice řádu johanitů a Bohdal z Drahonovic jinak ze
Skalice: roku 1417 po smrti plebána Kokše nastoupil Matěj z Prahy, kterého se
souhlasem sázavského opata presentoval Janek z Chotěnic.
Existence fary v Rovné ve 14. a 15. století svědčí
o tom, že toto osídlení bylo původně mnohem početnější než později a v
současné době. Zbývá vysvětlit za jakých okolností k opuštění osady došlo. Není
u nás řídkým jevem osamělý kostel vzdálený od obce, užívaný zpravidla jako
kostel hřbitovnÍ. Tyto svědkové zaniklých nebo přesunutých osad jsou zpravidla
důsledky válek husitských nebo třicetileté, kdy osada zanikla po požáru nebo
vymřela morem. V okolí Stříbrné Skalice se s obdobným jevem setkáme i v
Kozojedech u Kostelce nad Černými Lesy. V Rovné došlo k opuštění obce patrně za
obdobných okolností. V starých pamětních českobrodských knihách k roku 1470 se
dovídáme, že se tam v tu dobu přistěhovali obyvatelé z Rovin a Rovné a mezi
nimi jistý řezník Xavera z Rovné. Nahlédneme-li do dějin té doby konce vlády
krále Jiřího z Poděbrad zjistíme, že šlo o dobu neobyčejně
bouřlivou a nebezpečnou. Po Čechách neblaze působili "křižáci" té
doby ve formě zákeřných malých skupin, které nacházely útočiště u katolických
pánů a jinak krutě vraždily. "Nebrali nic za žold, jediné že sou zabíjeli
Čechy pro krev boží všecky napořád, i dítky, roubajíce s nich hlavy a házejíce
jimi na se co hlavami zelnými; vraždili také kmetíky a babičky ve špitálích,
kohož jediné podškopiti mohli, a umývali ruce své v krvi jejich, majíce za to,
že budou všech hříchův prosti", tak píše starý letopisec. V roce 1470
navíc v bojích krále Jiřího z Poděbrad s uherským Matyášem došlo k náhlému
vpádu uherské jízdy do Čech z Moravy, kde Jiří Uhry tísnil se silnějším
vojskem. Matyáš táhl třemi proudy přes Moravskou Třebovou, Vysoké Mýto,
Chrudim, Čáslav ke Kutné Hoře a ke Kolínu, "kdežto byl zejména dne 25.
srpna, nezastaviv se nikde dobýváním měst neb tvrzí, ale prouhem širokým v
popel obraceje všecky vesnice a všecka stavení, kterýchkoli jezdci jeho
dosáhnouti mohli", píše Palacký. V kritickém okamžiku královna Johanna
vypravila z Prahy nové vojsko, svolané posledním sněmem, čímž se Matyáš ocitl
v nebezpečí obklíčení. Ustoupil proto narychlo přes Telč zpět na Moravu a do
Uher. Jednu z těchto pohrom klademe do souvislosti s opuštěním Rovné: buď
zdejší obyvatelstvo bylo přímo postiženo válečnými událostmi, nebo v obavách o
svou bezpečnost předešlo katastrofu a vyhledalo ochranu opevněného místa. Od
této doby zhruba přestává mít Rovná význam samostatné obce.
Jako u tak mnoha měst dobu založení Stříbrné
Skalice neznáme. Z původního zdejšího hradu se do dnešních dnů nezachovalo
nic. Podlahův Soupis památek zachycuje polohu jedné hradní bašty v půdorysu
kostela Jana Nepomuckého, který byl postaven v roce 1730 na témže místě, na
hradním návrší částečně z materiálu původního hradu. V nejbližším sousedství
Skalice byla tvrz v Hradových Střímelicích rovněž již ve 14. a 15. století. V
15. století byla však opuštěna.
O zachovaných jménech držitelů Skalice ve 14.
století jsme se již zmínili; byli jimi Ctibor ze Skalice (1360-62), Jan ze
Střímelic (1393), Bohdal z Drahenic (1402-1403). V roce 1403 přešla Skalice v
držení krále Václava IV. Jeho purkrabím v Skalici byl Racek Kobyla. Za sporů
krále Václava s panskou jednotou a s ní spolčeným uherským králem Zikmundem,
Václavovým bratrem, byla Skalice Zikmundovým vojskem obležena, dobyta a
rozmetána. Staří letopisové čeští píší, že Racek Kobyla když poznal, že by se
vojsku uherského krále neubránil, opustil v noci hrad se všemi svými a uchýlil
se na hrad Rataje, takže dobyvatelé "žádného nenalezli, jedině bábu a
svini". Racek se stal pak purkrabím na Vyšehradě (1409) a nepřítelem
duchovenstva, jemuž plenil statky (1411). Racek Kobyla byl ubit v Kutné Hoře v
roce 1416. Král Václav ještě v roce 1403 daroval hrad Skalici svému věrnému
milci Janovi Sokolovi z Lamberka (19.12.1403). V letech 1413-1415 zde vládl
Kolman z Křikavy, který se pak psal ze Skalice. V roce 1417 vystupují jako
patronové kostela v Rovné Janek z Chotěnic a Nevlas, sázavský opat. Skalice se
na počátku 15. století dostává do majetku sázavského kláštera a je označována
jako městečko. K roku 1417 se poprvé připomíná Skalice hor stříbrných jako
důlní městečko i když dolování zde bylo patrně již staršího data, jak o tom
bude ještě dále pojednáno. V husitských válkách sázavský klášter na čas zanikl
a proto i se Stříbrnou Skalicí mohl panovník dle svého disponovat.
V roce 1436 zastavil císař Zikmund Skalici Janovi
Zajímačovi z Kunštátu, v jehož rodu zůstala až do roku 1567. Tehdy byl již
hrad pustý. Ale ještě v urbáři z roku 1677 se hradiště skalické popisuje takto:
"Nad tím městečkem k polední straně jest okrouhlý vrch, na němž hrad
býval, kteréhož se nyní toliko zříceniny spatřují." Při finančních
těžkostech vrchnosti byla Skalice několikrát zčásti zastavena (1508, 1528). V
roce 1573 ji koupil Jaroslav Smiřický pro Václava,
Kateřinu a Markétu, sirotky po svém bratru Albrechtovi jako jejich poručník. V
zápisu desk zemských se píše o zámku, vsi s dvorem poplužním, řekami, rybníky,
dvěma mlýny, lesy, podacím kostelním. Prodávajícími byli synové po Mikuláši
Otmarovi z Holohlav; kupní cena 4 100 kop českých grošů. Od té doby patřila
Skalice ke Kostelci nad Černými Lesy, který však po Bílé hoře a konfiskacích
změnil majitele. Obrovský majetek Albrechta Smiřického - i když se nedožil
porážky stavovského povstání - byl konfiskován a Kostelec získal kníže z
Lichtenštejnu.
Starý název Skalice hor stříbrných svědčí o tom, že
od nejstarších dob bylo toto místo spojováno s dobýváním stříbra. Jan Kořán ve
svých Přehledných dějinách československého hornictví (1955) shrnuje v
největší stručnosti: "Ze středočeských dolů stříbrných je třeba uvésti
také Stříbrnou Skalici známou až k roku 1417. O tamním dolování máme několik
zpráv z 16. století a pak zprávy o obnovovacích pokusech z 18. a 19. století.
Zdá se, že šlo o ložisko, které nikdy nedosáhlo většího významu." Je třeba
říci, že stříbro i zlato se v Čechách i na Moravě hledalo a zčásti i nacházelo
na neobyčejném počtu míst, kde tyto pokusy byly dávno zapomenuty. Všechna tato
místa zůstala ovšem zcela ve stínu bohatých nalezišť spojených nejprve se
jménem Jihlavy, později Kutné Hory a konečně Jáchymova. Z bližšího i
vzdálenějšího okolí Stříbrné Skalice bylo dolováno například v Říčanech,
Světicích, Mnichovicích, Mirošovicích, Českém Brodě, Kouřimi, Kostelci nad
Černými Lesy, Myšlíně, Kostelních í Hradových Střímelicích, na východ pak v
Sázavě, Ratajích, Malovidech, Kácově, Čestíně, Zbraslavicích, Uhlířských
Janovicích, dále severovýchodně pak je veliká pánev kutnohorská. Touha po
stříbře byla veliká ve všech zainteresovaných vrstvách od panovníka až po
posledního pomocného báňského dělníka. Pro řadu účastníků dolování znamenalo
nejen finanční zisk, někdy skutečně veliký, ale současně vymanění z pout
feudální společnosti.
Všimněme si alespoň v náčrtu právních a
hospodářských vztahů a praxe v oblasti dolování. Nerostné suroviny a zvláště
stříbro a zlato patřily v zásadě panovníkovi, což bylo zajištěno právem horního
regálu. Toto právo mohl přenášet a většinou přenášel zčásti nebo zcela na
pozemkové vrchnosti nebo na těžařstva v báňských městech. Král se přímo neúčastnil
báňského podnikání, nýbrž propůjčoval zájemcům důlní pole, v jehož obvodu mohl majitel
hledat a dobývat nerostné suroviny. Za propůjčení práva k dolování dostával
panovník rentu, představovanou řadou hmotných výhod, nazývaných urbura, která
představovala osminu výtěžku. Na část hmotných výhod měla nárok i pozemková
vrchnost i báňská města, v jejichž obvodu doly byly. Báňské těžařstvo tvořili v
první řadě podnikatelé a důlní dělníci. Aby se mohlo dolování s úspěchem
vyvíjet, byla zajištěna v obvodu horské obce osobní svoboda a řada výsad jak
vrstvě podnikatelské, tak pracovní. Struktura horské obce byla obdobná
struktuře městské obce. Městskému patriciátu odpovídají těžaři a rudokopci na
horách, městští řemeslníci odpovídají osobně svobodným havířům, eventuelně
lénhavířům, kteří pracovali za podíl na vykopané rudě, nemajetná vrstva městského
obyvatelstva odpovídá pomocným báňským dělníkům. Tam, kde nabylo dolování
trvalejší povahy, horská obec rychle se doplnila městskou obcí, to jest
řemeslníky, obchodníky a živnostníky, čímž se vznik báňského města uzavřel.
Vše to ve skromné míře proběhlo i ve Stříbrné
Skalici. Za dobu významnějších báňských úspěchů musíme zde pokládat až 16.
století, zčásti snad i proto, že starší prameny neznáme nebo se nezachovaly.
Za stříbronosné jsou ve starší literatuře i pramenech označovány doly na hoře
sv. Martina u Kostelních Střímelic, východně od nich mlýn při Vlkánčickém
potoku, který se nazývá "Stará hora" a les mezi Skalicí a Zásmuky
severovýchodně od vsi Bohouňovic, který se jmenuje "Na stříbrné". V
dalších materiálech se ovšem mluví o dolech v bezprostředním okolí Skalice,
zvláště o hoře sv. Prokopa, jihovýchodně od Skalice a o nalezištích u
Hradových Střímelic. Ostatně přímo ve Skalici jsou dodnes zachovány staré
štoly.
V první polovině 16. století se objevilo jméno
Stříbrné Skalice v souvislosti s významnou historickou událostí. S dolováním
ve Skalici je totiž úzce spojeno založení pražské mincovny za Ferdinanda I.
[vládl 1526-1564]. Skalické doly, které byly relativně nejblíž Prahy, daly královskému
záměru vybudovat v hlavním městě království znovu mincovnu konkretní motiv.
Mincovna měla být zásobována rudou ze středočeských důlních lokalit a současně
posloužit k upevnění královského horního regálu. Zachovala se listina z roku
1536, v níž král Ferdinand 1. odpověděl staroměstským měšťanům, že vítá jejich
nový nález. Historici českého mincovnictví podle dostupných pramenů sice
nehodnotí vysoko dodávky stříbra ze skalických dolů pražské mincovně, ale
skutečnost, že tyto zdroje byly uvedeny do souvislosti se založením pražské
mincovny za Ferdinanda I., je významným okamžikem v dějinách skalické
obce jako báňského místa.
Zprávy ze 16. století o zdejším dolování jsou velmi
útržkovité, v druhé polovině tohoto století svědčí již o úpadku dolů a vedly
proto k onomu závěru z Kořánova díla, který jsme uvedli na začátku tohoto
oddílu. Tak například roku 1542 byl dán Divišovi Slavatovi frystung (časově
omezená lhůta) na měděné doly u Horních (nepochybně Kostelních) Střímelic-.
Roku 1549 byly propůjčeny doly tamže Konrádu z Pocksdorfu co starý důl u sv.
Martina; podle výpisků Kašpara ze Šternberka doluje se v roce 1552 na hoře sv.
Martina, roku 1557 dodáváno tam ještě dříví k horám v témž roce se soudí dva
havíři ze Střímelic, že jeden o druhém mluvil, "že jsou ho katem z
Joachimstálu vyvedli". Mincmistr Vítenec píše 30. srpna 1551, že musí na
Střímelické hory jeti, neb tam "mnozí neřádové jsou" (to znamená
nepořádky). Mincmistr Ercker ve zprávě z roku 1581 píše, že zdejší doly na měď
a stříbro byly před málo lety opuštěny pro chudobu kverků.
V pramenech 16. století se v souvislosti se
Stříbrnou Skalicí píše o dolech pode jménem hora sv. Prokopa. V roce 1536 je
prohlížel Albrecht z Guttensteinu, nejvyšší mincmistr. Píše, že jsou nadějné,
ale je veliký nepořádek při nich. Nepořádek zde vládl i v dalších letech, neboť
v roce 1537 si Kyšperský z Vřesovic stěžuje na Ludvíka Zajímače, že se mu dějí
překážky proti smlouvě o hory sv. Michala a Prokopa u Skalice. Byli jmenováni
komisaři, aby hory k pádu nepřišly a mincmistr dostává instrukci, aby ten spor
srovnal bez soudu. V roce 1538 byla pře s Kyšperským odložena. Zajímač pak
žádá o frystunk na Skalici, sv. Prokopa a Střímelice. Byl mu udělen na dva
roky. V roce 1543 dostává toto povolení Jan Zajímač z Kuštátu na Tavíkovicích
se svými strýci Sezemou, Jindřichem a Janem. Rok předtím dostal povolení k
dolování v nově začatých dolech u Střímelic na gruntech kláštera sv. Prokopa
Jaroslav z Šelnberka na Hrádku, nejvyšší komorník. Zdá se tedy, že šlo o dvoje
různá důlní pole.
Do éry pánů Zajímačů spadá stížnost kverků (těžařů)
na Prokopsbergu u Skalice na tyto gruntovní pány a na horního hejtmana Václava
Kyšperského z Vřesovic. Stížnost je zajímavá tím, že se z ní dovídáme o minerálním
obsahu rudných žil. Kverci si stěžují: nevědí, kam mizí dobrá a bohatá ruda,
tetraedrit, weyss Gulden, ruda s azuritem (lasur), také ryzí stříbro
vtroušené, k tomu leštěnec olověný i stříbrný (Glanz- und Glasercz). Hutníci
říkají, že se jim na očí pěkná ruda nedostala. Kverci vědí, kam přišly dva
soudky rudy, z které chtěl Kyšperský nadělat nejméně 70 hřiven stříbra. Také
slíbil, že z rudy, co je po ruce nadělá 700 hřiven stříbra, ale nesplnil to a
těžaře ožebračil. Havíři nebyli placeni atd. S touto stížností šla druhá od
knapů, podobně koncipovaná, asi z téhož pera. Zhruba: Na horách skalických u
sv. Prokopa znamenité hory zřetelně se ukazují, ale hejtman místo pořádku
nepořád zavedl, peníze sám přijímal a dle své vůle vydával a vyúčtování
nedělal. Když si kverci stěžovali, dal se slyšeti, že jest těch hor pan
hejtman, perkmistr i řád a tak, že jest všechno spolu; a kdo chce pavovat (
dobývat rudu), aby pavoval, a kdo nechce, aby nechal a že on nepotřebuje ševce,
krejčí, zlatníky, a tak obecný lid svévolně odehnal. Také bez rady perkmistra a
přísežných velké náklady předsevzal, jmenovitě na štolu sv. Michala pět
zlatých na jeden kukus (podíl) složil, kteréžto peníze na větším díle daremně
propavovány jsou. Atd. Výsledek stížnosti není znám.
V letech t 571 a 1575 jsou opět jmenovány doly
Prokopsberge (3 mile od Prahy) v seznamu horních míst. Ale již v roce 1568 jsou
tyto doly jmenovány jako pracující se ztrátou. Ercker k roku 1581 poznamenává,
že němečtí horníci se vrátili k starému opuštěnému dolu. Dolovalo se, ale opět
neúspěšně, neboť roku 1585 se mluví o dolech stříbrných a měděných na
Smiřického gruntech skalických a na horách sv. Prokopa u Skalice, že mají
nevydatné rudy.
Dřívějšího kvetoucího stavu vzpomíná Ercker v
listině z roku 1592. V dolech na Prokopské hoře u Skalice pracovalo ještě před
40 roky asi 300 horníků. Nyní jsou doly opuštěny až na jeden, v němž se špatně
pracuje. Dle všeho skutečně hory ve Stříbrné Skalici a jejím okolí v osmdesátých
letech 16. století zčásti vyčerpaly své rentabilní zásoby, zčásti byly zatopeny
a dolování znemožněno.
V privilegiu Karla z Lichtenštejnu daném Skalici v
roce 1623 se konstatuje. že v tamním obvodu se dolovalo zlato, stříbro. měď a
cín a že doly "skrze morový běh zpustly a větším dílem v bahna obrácené
jsou". Kníže by uvítal, kdyby se doly opět obnovily, "poněvadž my sami
obzvláštní zalíbení k havířskému umění máme" a proto Horní neb havířské
nadání ustanovuje. Toto nadání má sedm odstavců: předně stanoví zřízení úřadu
perkmistra, "které vždycky při vyhledávání horních hrud míti a držeti
chceme", jeho soud se má řídit jáchymovským horním právem; nadání zaručuje
svobodný odchod a příchod havířů a jejich rodin, zaručuje jim svobodné
kšaftování i přijetí vdov a dětí na knížecí panství. V případě, že by došlo k
velkému nálezu rudy zaručuje se dát dostatek místa ke stavění příbytků i
zahrad. Důležitý je pátý odstavec, který stanoví, že ten kdo by získal zdejší
původní hospodářství bude povinnen sice vrchnosti platit starodávné platy a
plnit povinnosti, bude však osvobozen od nových služeb a roboty a od
poddanosti vlastní osoby, manželky a dětí. Povoluje se zřizování šme1coven a
hamrů, svobodné porážení potřebného dříví za dozoru polesného. Výkup stříbra a
jiných kovů si vrchnost pojišťuje pro sebe.
Toto privilegium Skalici potvrdila o sto a tři léta
později (1726) pravnučka Karla z Lichtenštejnu v dobré víře, že by mohlo ještě
dojít k obnově dolování.
Urbář z roku 1646 uvádí, že "při té obci
Skalický se nacházejí Jeho Milosti přináležející stříbrné doly", že však
jsou pusté a zavalené.
Konečně podle Jana Tadeáše Peithnera z Lichtenfelsu
(1727-1792), který byl císařským dvorním radou při hornické dvorní komoře ve
Vídni a v své době největším znalcem horních věcí v Rakousku, lze na hoře sv.
Prokopa sbírat olověnou rudu na centy, ještě v současné době (1780) zbývá hodně
jam, odvalů a hald, avšak jámy 14-15 sáhů hluboké jsou pod vodou. Jihovýchodně
od Skalice je udáváno ve fyllitu asi 5 žil směru severozápad-jihovýchod s
galenitem dosti stříbronosným, po 4 až 5 lotech stříbrnatosti. Průměrná mocnost
žil je 1 m, ale zušlechťují se teprve při ztenčení jen na několik cm.
V roce 1802 byla získána ruda o podílu stříbra 3-3,5 lotu a 60-63 liber
olova. Těžaři se však nepohodli a rozešli se. Ke konci 19. století znovu došlo
k dolovacím pokusům. Rentability však nebylo dosaženo.
Ze všech zmínek ve starých pramenech nabýváme
přesvědčení, že horu sv. Prokopa je třeba ztotožnit s hřebenem výrazně
zvýšeného terénu, označovaného nyní "Na rovinách", východně od
silnice ze Skalice k Marjánce. Pojmenování tohoto naleziště jménem sv. Prokopa
svědčí nejen o vlivu sázavského kláštera na skalické dolování, ale toto
označení můžeme pokládat za počátek hornického kultu a prokopského patronátu,
který je pro české hornictví typický a má nepochybně ve Skalici svůj logický
základ.
František Brůha ve svých stručných Dějinách
Stříbrné Skalice z roku
1935 zachycuje soudobý stav. Píše: "V duchu se
ptáte: ,Co se stalo s bývalými štolami?' Dvě z nich, směrem ke Hradovým
Střímelicům, používají se přes sto let (vlastně skoro dvě stě let) za městský
vodovod, který nám k 6 stojanům a některým domům přivádí pitnou vodu. Při cestě
do
Ráztok-Samechova jsou dvě zabedněné štoly a těch
bude používat skalické obyvatelstvo při budoucí válce - za ochranný kryt - pro
případ leteckého útoku. V přívozu ,Na Marjánce' směrem k mlýnu, je vidět zasypaný
vchod do jedné štoly. O dvou posledních se neví."
A tak z báňské minulosti zůstalo Stříbrné Skalici
jen jméno a znak: modrý štít s postavou horníka v kroji, jak pracuje na skále s
kladivem a mlátkem.
V DOBĚ POROBY (1621-1848)
Feudální řád, který je hospodářským a společenským systémem
celého středověku a velké části novověku, dělil společnost na vrchnost a
poddané hlubokou propastí práv na jedné straně a povinností na straně druhé.
Král byl sice vrchním feudálním pánem nad šlechtou, ale její hospodářská moc,
vyplývající z vlastnictví půdy jako hlavního zdroje důchodu, ji činila časem
silnější a mocnější, než byl panovník. Čeští králové - tak jako jinde v Evropě
- hledají oporu a zejména hospodářskou a finanční sílu ve městech, která
zakládají a z jejichž příjmů posilují svou finanční situaci. To platí
především o městech královských, která podléhala jen králi, a o městech
komorních, která podléhala české komoře (dnes bychom řekli ministerstvu
financí). Ale i šlechta postřehla záhy výnosnost zakládání nebo spíš povyšování
svých obcí na města a městečka a tím si zajišťovala vyšší příjmy. Poddanská
města často nabyla významnějších práv a rozumnou správou své vrchnosti
rozkvětu (například Pardubice za Pernštejnů, nebo Český Krumlov a Třeboň za
posledních Rožmberků). V Čechách navíc mocně zapůsobilo husitské revoluční
hnutí: královská města se stávají mocnou politickou silou, demokratizační
tendence tohoto hnutí působí příznivě i na postavení poddanských měst.
Ovšem v 16. století působí už jiné tendence.
Ferdinand I. (1526- 1564) a další Habsburkové usilují o absolutistický stát s
vlastní rozhodnou mocí. Města jim překážejí víc než šlechta, která se jim ochotněji
podrobuje. Proto Ferdinand v roce 1547 po nezdařeném povstání za šmalkaldské
války trestá především města, proto i bělohorská pohroma nejtíže dopadne na
městský stav.
V omezených prostorách tohoto společenského vývoje se
utvářejí i osudy Stříbrné Skalice, poddanského městečka kosteleckého panství,
jemuž určitá mimořádná práva zajišťuje jen horní povaha města, ona stálá naděje
vrchnosti, že se opět otevřou stříbrné doly, které znásobí příjmy panstva.
Velmi výmluvně o tom mluví privilegium Karla z Lichtenštejnu, o němž jsme již
pojednali. V paměti byl stále neobyčejný vzestup Kutné Hory (která ostatně
není od Stříbrné Skalice tak příliš vzdálena), ačkoli i tamní doly jsou v této
době již daleko za svým zenitem. Země však již nevydala nějaké své bohatství,
buď že je nemá, nebo že chybělo dost kapitálu, podnikavosti a techniky k jejímu
získání. Stříbrná Skalice se tak vyvíjí jako nebohaté městečko, v té době dost
odříznuté nedokonalostí cest a závislé jen na tom, co dají nevelká pole, kolik
dobytka uživí louky, kolik práce odevzdají řemeslníci. Není tu bohaté Polabí,
panské lesy svírají obdělávaná pole ze všech stran, energii mlýnům dává jen
Jevanský potok. Vše tu proto zůstane ve skrovných poměrech, nevzniknou velké
statky, nerozvine se velký zemědělský průmysl. Podle berní ruly z roku 1654
rozsah polí jednotlivých hospodářů je od 12 do 60 strychů, největší
hospodářství má 3 potahy, 3 krávy a 3 jalovice, nejmenší 1 potah, 2 krávy a 1
jalovici. Jsou ovšem i čísla, kde dobytek uveden není a kde tedy nebyl. Patrný
vzestup Skalice nepochybně doznala v 18. století za dlouhé vlády Marie Terezie
Savojské, poslední z přímé linie lichtenštejnského rodu, jak o tom bude ještě
dále pojednáno.
Panství Kostelce nad Černými Lesy mělo neobyčejný
rozsah, 74 obcí, směrem ku Praze na ně navazovalo panství Uhřiněves (38 obcí),
rovněž v majetku lichtenštejnského rodu. Kostelec byl zakoupen Karlem z Lichtenštejnu
(1569-1627) v roce 1623. Jde o významnou osobnost katolického tábora, která se
neblaze zapsala do českých dějin. Císaři prokázal neobyčejné služby v době
českého povstání, po jeho porážce se stal místodržitelem v Čechách a předsedou
soudu nad odbojnými stavy. Ač byl původně vychován se svými bratry v
evangelické víře, stal se brzo tvrdým katolíkem, což se projevilo zvláště po
Bílé hoře. Ucítila to i Stříbrná Skalice. Již za jeho nástupce Karla Eusebia
(vládl 1627-1684) došlo k násilné rekatolizaci tamního obyvatelstva. V roce
1629 kníže projevil nespokojenost s mírným hejtmanovým postupem proti
protestantským poddaným. Do Božího těla měli všichni jít ke zpovědi, k pomoci
hejtmanu byli posláni krajský komisař Oldřich Skuhrovský a Rudolf Czizovský se
silným oddílem vojska. To byl obvyklý způsob, jak obyvatelstvo donutit k
přijetí katolické víry. Pod tlakem vykořisťování a obtěžování (což je slabé slovo)
vojskem občané přijímali nenáviděnou víru. V pramenech je zmínka o knězi
Ciborském, který měl lid na katolickou víru obrátit. Dle udání byl k tomu však
neschopen, neboť jako Polákovi mu lidé nerozuměli a navíc byl opilec, který
dával jen špatný příklad. Kníže se proto pídil po jiném knězi.
Pro přehled uvádíme další sled černokosteleckých
pánů, jimž Stříbrná Skalice podléhala. Po Karlu Eusebiovi je to Jan Adam Bohatý
(vládl 1684-1712), pak již zmíněná Marie Terezie Anna Savojská (1712-1772). Z
linie Gundakarů z Lichtenštejnu vládli na Kostelci František Josef (1772-1781),
Alois I. Josef (1781-1805), Jan I. Josef (1805-1836), Alois II. Josef
(1836-1848, resp. 1858) a Jan II. (1858-1929). V dějinách rakouského soustátí
vynikl Jan I. Josef, který bojoval v čele armády u Slavkova proti Napoleonovi,
zúčastnil se vyjednávání s francouzským císařem v roce 1809, vynikl v bitvách
u Aspern (pro Rakousko vítězné) a u Wagramu, kterou Rakušané ztratili (1809). V
roce 1815 byl mezi těmi, kteří podepsali Vídeňský mír.
Jako světlý zjev se nám jeví osobnost i vláda Marie
Terezie Anny (narozené 1694), provdané za Tomáše Emanuela vévodu Savojského.
Při rozdělení majetku po smrti svého otce, který přežil oba své syny, takže
nebylo komu předat majorát, zdědila Kostelec n. Černými Lesy, Škvorec,
Uhřiněves a Čechy pod Kosířem na Moravě. Další majetek byl rozdělen mezi její
sestry. Byla zakladatelkou tak zvané šlechtické akademie savojské a savojského
ústavu pro šlechtičny a jiných dobročinných nadací. V samostatnou správu svých
statků nastoupila osmnáctiletá.
Skaličtí zřejmě velmi záhy vystihli novou atmosféru a
již v roce 1715 se obracejí na manžela Marie Terezie Anny vévodu Savojského s
žádostí, aby podle starých privilegií, která se ztratila, byl obnoven radní
dům a "zprostředka obce jisté k tomu způsobené a schopné osoby k úřadu
konšelskému zvolené a dosazované jsou byly". Tyto osoby byly zbaveny
všelikých panských robot. Tento přípis vrchnosti vepsali tehdejší představitelé
městečka do Pamětní knihy (z let 1715 až 1845).[1]
Podstatou žádosti Skalických z roku 1715 je
požadavek, aby si obecním nákladem mohli postavit nový radní dům, který by byl
zbaven všech daní, s tím je spojena žádost o obnovu městské samosprávy a
starých privilegií. Zvláště jde o osvobození od robot a o přiznání práva užívat
pečetě. Píší, že tato práva zanikla po zmíněných válkách (tedy třicetileté).
Jejich ztráta byla "podnětem tehdy mocným hejtmanům kosteleckého panství,
aby ihned zbídačelé městečko do panských robot na roveň poddaným sedlákům
zavlíci se snažili a ono nijak autenticky se bránit nemohlo." Jako příklad
uvádějí, že v roce 1706 za vlády Adama, vladaře domu Lichtenštejnského,
Bartoloměj Přibyl, hejtman panství kosteleckého, proti všem intencím knížete,
jednoho člena výboru obce potrestal vězením s tím, že tak dlouho jej nepustí,
dokud každý z nás nuzných lidí se nezaváže platiti ročně 4 rýn. zlaté a 30 kro
na místě roboty, podruzi však v době žní každodenně 15 záhonů obili pokosí -
což na nás ubohé lidi krutě dolehlo". - Dovolávají se jeho velkomyslnosti
atd.
Vrchnost 23. října 1715 potvrdila Skalici privilegia
v dřívějším rozsahu, povolila postavení radnice, kterou osvobodila od
jakýchkoli poplatků. Odvody činže a robot však zůstávají v dřívějším rozsahu.
Radnice přispěním všech občanů postavena v roce 1719. V přízemí zřízen vinný a
pivní šenk, z něhož placen nájem obci. Současně bylo obnoveno jmenování rady a
konšelů, kteří mají dbáti spravedlnosti při svém jednání. Obnovování rady
provádí kostelecký hejtman jménem vrchnosti. V této souvislosti si dala Skalice
pořídit novou městskou pečeť. V jejím středu je havíř tesající do skály, okolo
nápis PECET MIESTECCO SKALICE ANNO 1715.[2]
. Dne 5. února 1722 byla za přítomnosti celé obce
uvedena v úřad nová městská rada v čele s Václavem Měchurkou. Jejími členy byli
Jan Svoboda, Jiří Janovský, Václav Svoboda, Matěj Nekvasil a Václav Nekvasil.
Městským rychtářem určen Jan Figala. Konšelé složili vrchnosti přísahu. Přitom
byly vyhlášeny "Artikulové rychtářům, konšelům též společné obci městys
Skalici pro budoucí jejich zachování při renovaci A. 1722 předložené a
poručené". Tyto artikule mají 23 odstavců a dost výmluvně vyjadřují vztahy
a povinnosti občanů v této pozdní barokní době. V nich se nám promítá život
Stříbrné Skalice a jejich občanů, jak si jej představovala vrchnost a jak do
značné míry i vypadal. Jistá svoboda byla dána Skalickým jen tím, že Kostelec
byl za oněmi černými lesy a tak přece poněkud vzdálen.
Artikule jsou - jak ostatně všechno úřední psaní v té
době - hodně mnohomluvné; budeme se snažit zachytit jen jejich podstatu. Předně
přísluší všem dbát na čest a slávu boží a jeho svatých se píše v předmluvě.
První odstavec na to navazuje příkazem, že je nutno ..v samospasitelnej
katolickej víře pevně a beze všeho pochybování setrvati". S tím souvisí
povinnost chodit do kostela, nejméně jednou ročně ke zpovědi, netrpět mezi
domácími obyvateli žádného bludaře atd. Zakazuje se šenkování
"pálenýho" a jiných opojných nápojů před mší i v sobotu večer, jakož
i pohoršlivé hraní (karet, kostek). Po bohu přichází vrchnost: ukládá se ji
ctíti, velebiti, za její dlouhé a šťastné panování prositi, chránit její majetek,
předejít škodám, které by ji mohli postihnout. Další odstavec ukládá obecnému
lidu poslušnost představeným (rychtáři, konšelům) a jejich úkol "vždycky
bedlivě pamatovati, smilstvo, cizoložství aniž jiné hampejzy a neřády"
jakož i hádky, vády a různice netrpěti. Od představených obce se požaduje
spravedlnost bez ohledu zda jde o bohatého nebo chudého, přítele či nepřítele.
Zvláště se jim ukládá ochrana vdova sirotků. Přijímání nových občanů se děje
jen se souhlasem vrchnosti; obchodníci a živnostníci mají mít úctu k úřadům,
platit daně a jiná břemena. Odstavec 8. a 9. stanoví tresty za neúčast na
pobožnostech a za jejich zneuctí vání hrami a výtržnostmi. Správa obce má
dohlížet na dobré udržování hospodářství a nedbalce ohlašovati vrchnosti.
Ukládá se opatrnost při zacházení s ohněm a opatření proti němu. V dalším
odstavci jsou ustanovení o oprávnění k myslivosti a zákaz honění zvěře zvláště
psy. Nařizuje se zachovávati zemědělské i lesní pozemky ve vymezených
hranicích, les je možno odprodat jen se souhlasem vrchnosti, bez téhož souhlasu
nesmí živnostník ani hospodář zadlužit svůj majetek. Další zákazy se týkají
chytání ryb a raků, spásání cizích pozemků, tvoření nových cest, kupování
domácích věcí od čeledi sousedů, zaměstnávání a přechovávání podruhů na cti
nezachovalých nebo nekatolíků. V odstavci 22 se stanoví postup pozůstalostního
řízení po zemřelých bez dědiců nebo při pozůstalých nezletilých dětech.
Artikule podepsal Vojtěch Ignác Christoph, kostelecký hejtman. Podobné podmínky
byly stanoveny i pro nově do obce přijatého "měštěnína".
Myslím, že tyto artikule jsou dokonalým rejstříkem
všech zákazů, kterými si vrchnost zajišťovala poslušnost svých poddaných.
Odpovídají feudálním poměrům doby a nijak neodpovídají tomu, co jsme měli na
mysli, když jsme vládu vévodkyně Savojské hodnotili kladně. To souvisí s
privilegiemi, která Skalici udělila ze své vrchnostenské moci. Zvláště jde o
privilegium z 24. listopadu 1726, kterým potvrdila privilegium svého praděda
Karla z Lichtenštejnu z roku 1623 na dolování a rozmnožila městské svobody,
dále jde o privilegium z 28. března 1728, kterým na prosbu purkmistra a městské
rady povolila zřídit ve Stříbrné Skalici cechy.
K žádosti horního úřadu a předních zástupců městečka
Stříbrná Skalice darovala vévodkyně Savojská horníkům a chudému zdejšímu lidu
část pozemku, zvaného "Na rovinách", na pastvinu ku všeobecnému
používání. Tohoto darování se dovolávají zdejší občané ještě v roce 1910, kdy
žádali obecní zastupitelstvo, aby náhradou za mezi tím zalesněné pastviny byly
dány k společnému užívání k dispozici pole při západní straně pozemků "Na
rovinách", které obec získala v roce 1908. Skoro po dvou stech letech
připomínají "čin šlechetné dárkyně".
Další privilegia, která Skalice v této době získala,
jsou již královská, tedy císařovny Marie Terezie. 3. března 1747 královna
potvrzuje privilegium Terezie vévodkyně Savojské z roku 1726 a 4. listopadu
1757 královna uděluje městečku čtyři výroční a jeden týdenní trh. To ovšem
bylo možné jen se souhlasem a podporou vrchnosti.
Na základě povolení zřizovat ve Skalici cechy udělila
městská rada již 1. 7. 1728 řád cechu m1ynářskému a spojenému s ním cechu
pekařů a perníkářů, dále cechu řeznickému pro jeho učně a tovaryše. Mezi cechovními
knihami je nejcennější kniha o přijímání mistrů a učňů spojeného cechu mlynářů
a pekařů z let 1778 až 1847. Týž cech má také zachovánu knihu účetní z let
1807 až 1851. Po společném živnostenském společenství zůstaly doklady až z 19.
století: účetní kniha z let 1860-1889 a protokoly o sezeních z let 1895-1913.
Jednotlivé cechy měly i svá pečetidla (zachovala se cechů řeznického,
mlynářského, krejčovského, zednického z roku 1728 a cechu spojených řemesel z
roku 1800).
K tomuto příznivému rozvoji Stříbrné Skalice se váže
i stavba kostela Jana Nepomuckého přímo v městečku v místech bývalého hradu. V
roce 1728 se začalo se sbírkou, velcí hospodáři dávají okolo 50 zlatých (Jan
Nekvasil, označen za velkého dobrodince chrámu, dále ze statků Martina
Nekvasila, Jakuba Bubeníka, vápeníka Václava Bubeníka, ze Strnadovského gruntu
dokonce 57 zl. 38 kr.); sbírky se zúčastnili občané z Třemošnice (Jan a Jakub
Tichý) a Dobrého Pole (J. Zalabák). Obec dala 50 zl., drobné částky jsou ze
sbírek v kostele, za svíčky a pod. Celkem sbírka vynesla 630 zl. 52 kro Stavba
byla provedena v letech 1730 až 1733. Znovu se připomíná použití materiálu ze
zřícenin hradu. Další materiál byl přivážen zdarma, v okolí (zvláště na
Čapíku) byly vlastní zdroje vápna. Není bez zajímavosti poznamenat odměny
řemeslníků při stavbě: zedníkům zaplaceno 88 zl. 20 kr., za tři okna truhláři
7 zl. 30 kr., sklenáři za zasklení oken 12 zl., truhláři za dubové dveře 7 zl.,
zámečníkovi za kování dveří a oken 14 zl. 30 kr.
Kostel je jednoduché obdélníkové stavení se
sanktusníkem (věžičkou na hřebenu střechy) a nízkou zvonicí při západní zdi.
Oltář je barokní s obrazem Jana Nepomuckého jako almužníka; po stranách nad
brankami vedoucími za oltář stojí sochy sv. Vojtěcha a sv. Václava. V kostele
jsou ještě další obrazy, zvláště obraz sv. Vojtěcha s mlynářským znakem a
štítkem "Nákladem poctivého cechu mlynářského". Nad triumfálním
obloukem je na plechu malovaný znak města z roku 1852. Křtitelnice je cínová,
trojnohá, zakoupená roku 1731 od pražského konváře Konráda Schrottera za 36
zlatých. Zvonice kostela je dřevěná a spočívá na zděném přízemí. Vzácnou
památkou je zde uložený gotický skládací oltářík z konce 15. století, vyzdobený
dobovými malbami mariánského kultu.
Pro dějiny města je jistě významné zachytit jména
těch, kteří stáli v čele obce ať měli titul rychtáře, primasa či primátora,
později starosty. Zhruba mezi léty 1600 až 1644 zastával úřad rychtáře a
bergmistra Eliáš Glassberger (za něhož pořízeno též nejstarší pečetidlo z roku
1610). Jméno i německý nápis na schránce zmíněného pečetidla prozrazuje, že dolováním
přišli do tohoto jinak ryze českého kraje i němečtí horníci. Po roce 1644 úřad
rychtáře zastával Jakub Glassberger, který se však vystěhoval do Českého
Brodu. Při obnovení radnice a samosprávy v roce 1722, jak již bylo zmíněno, byl
do čela obce jmenován Václav Měchurka, který úřad zastával 37 roků, do roku
1759, kdy se jeho nástupcem stal Jan Václav Strnad (1759-1790). V tomto roce
podle josefinských reforem byl volen jen rychtář, který byl podřízen
vrchnostenskému hospodářskému úřadu v Kostelci nad Černými Lesy. 9. září 1790
volbou zvolen rychtářem Václav Bubeník Sádecký (1790-1802). V letech 1802
až1811 byl v čele obce Antonín Nekvasil, který koupil pyskočelský mlýn.
Následují Jan Kopecký (1811-1816) a Josef Kurtz (1816-1855), který úřadoval až
do své smrti 21. prosince 1855.
První zmínka o místní škole je z roku i 735,
existovala však již dříve. Mezi učiteli jsou nejprve dva Horejkové, Jiří (do
1715) a Karel (do 1740), pak čtyři Vejžirové, Václav (do 1755), Václav Josef
(do 1766), Jan Vencl (do 1781) a Jan (do 1802). Od roku 1822 do 1835 pak vedl
školu Josef Volfgang Kučera. Původní škola byla asi dřevěná, blízko kostela; na
počátku 19. století lehla popelem. Nová škola byla vystavěna v roce 1804 v témž
místě (č. 49) nákladem vrchnosti za 400 zlatých. Po Kučerovi následují
František Novotný (od 1835), Václav Vokálek, Ferdinand Stárka, František
Homolka (do 1857). Až do roku 1861 byla ve Skalici škola jednotřídní.
Zhruba od poloviny 18. století měla Stříbrná Skalice
technickou vymoženost, kterou ani nejvýznamnější obce neměly o mnoho později.
Ze dvou šachet, které byly již v dřívějších letech zatopeny, byla zachycena
voda do dřevěných trub a vedena přes zahrady čís. 108 a 65, pak uličkou mezi
čísly 66 a 86 a po dvoře čís. 70 na náměstí do velké dřevěné kašny. V roce 1907
byly dřevěné trouby nahrazeny litinovými.
Revoluční rok 1848, který v politickém dění země
dával tak velké naděje, končil novou vlnou absolutismu za vlády Alexandra
Bacha. Venkovu přinesl jeden velký zisk: zrušení roboty a tím naději na
spravedlivější hospodářský řád. Jestliže berní rula z roku 1654, tedy na
počátku tohoto období zaznamenává jen 21 osedlých (což ovšem může znamenat i
více než 200 obyvatel), na jejím konci zjišťujeme ve Skalici podle Popisu Království
českého Františka Palackého (1848) 139 domů a 892 obyvatel. Je vidět, že přes
nepřízeň doby, někdy tvrdou ruku přírody, růst rodu se nedal zastavit.
POČÁTKY NOVÉHO ŽIVOTA (1848-1918)
Sedmdesát let života Stříbrné Skalice v druhé polovině 19. a
na počátku 20. století je ve znamení postupného růstu, zapojování do širšího
okolí a centra v souvislosti s novými komunikacemi, hospodářský život dostává
jiný charakter, vzmáhá se školství. Ve Skalici nevznikl žádný významný
průmysl, tím jí zůstal zachován zemědělský charakter s vyvinutými řemesly
všech oborů. Pokusy o obnovu dolování byly neúspěšné, jak o tom bylo již
pojednáno.
Všimněme si nejprve, jak se Skalice spojovala s
okolním světem. Až do roku 1865 nevedla do městečka žádná silnice, byly tu jen
polní a lesní cesty, některé dobré, jiné horší i špatné. První silniční spojení
bylo vybudováno postupně v letech 1863 -1866 do Kostelce n. Černými Lesy; stavěl
je okresní politický úřad z přirážek k okresním příjmům. Byl tu jistě i zájem
kostelecké vrchnosti, jíž patřily lesy a polnosti při této spojovací cestě. Do
Prahy se pak jezdilo přes Kostelec, což byla jistá zajížďka. Obec proto podala
v roce 1888 žádost o silnici na Ondřejov přes Hradové Střímelice. Žádosti bylo
vyhověno a silnice, podle plánu stavitele Duška z Kostelce a za dozoru
stavitele Havlíčka, do roku 1890 postavena. Skalická obec přispěla na stavbu
500 zlatými a vykoupila všechny pozemky potřebné pro stavbu. V roce 1898-99
Skalice svým nákladem podnikla stavbu silnice k Rovné a dál k Pyskočelům.
Kronikář si stěžuje, že kníže Khevenhfiller, pán na Komorním Hrádku, ničím na
stavbu nepřispěl, ačkoli tam měl pole a louky. Na nákladech se podílejí zhruba
po 5000 zlatými obec a okresní výbor, kníže Lichtenštejn a Země (po 2 000 zl.)
a stát zaplatil regulaci potoka (921 z1.). Stavba byla zcela dokončena v roce
1900. Poslední silniční spojení postavil v letech 1912-13 kníže Jan z
Lichtenštejnu od Vyžlovky přes Jevany až do Skalice. Byl tu přirozeně zájem o
spojení panských lesů s Kostelcem i na Prahu. V kronice se připomíná, že
silnice byla zpevňována parním válcem. Toto spojení na Prahu se ukázalo jako
nejdůležitější, zvláště později s rozvojem automobilismu.
Ještě větší význam, zvláště v své době, měla stavba
posázavské železniční dráhy. Iniciativa vzešla v roce 1891 ze zainteresovaných
měst Uhlířských Janovic, Ratají, Kácova a od některých velkostatkářů (Šternberk,
Lichtenštejn, Khevenhtiller). Hlavní úmysl zde byl spojit Čerčany a tamní budějovickou
trať s Kolínem přes Sázavu a Rataje: trať z Ratají do Kácova měla být odbočkou.
Zájem Skalických, aby nádraží plánované do Raztok (Samechov) bylo realizováno
naproti pyskočelskému mlýnu, narazil na odpor vrchního správce na Komorním
Hrádku Hugo Preislera, kterého kronikář nazývá největším nepřítelem Skalice.
Skaličtí tuto věc neprosadili, v pyskočelské stanici postavena jen odstavná
kolej. Stavba tratě byla provedena v letech 1899 až 1901. Pravidelná doprava
začala 7. srpna 190 I. Zastávka Pyskočely byla v roce 1903 přezvána na
Stříbrnou Skalici.
Zastávka byla ovšem na druhé straně řeky Sázavy a
bylo proto třeba rozhodnout, jak dosáhnout pohotového spojení. Na most nebylo
možno prozatím pomýšlet a proto bylo rozhodnuto postavit na Marjánce byt pro
převozníka. Plán a rozpočet vypracoval stavitel Antonín Havlíček z Kostelce.
Původní plán však ještě před stavbou rozšířen tak, aby nová stavba vyhovovala i
jako hostinec. Obec postavila budovu ve své režii (za 1617 zl.). V roce 1901
byla stavba dokončena, 1902 povolena koncese k převážení. Prvním hostinským na
Marjánce se stal od roku 1902 Josef Dolejší.
V roce 1903 městští představitelé žádali o povolení
poštovního úřadu ve Skalici. Úspěchu bylo dosaženo v následujícím roce, kdy 4.
března byl poštovní úřad otevřen. V roce 1907 byl při něm zřízen i telegraf.
Tím bylo dosaženo maximálního spojení, které doba a její technika dovedla
nabídnout.
V roce 1867 byla ve Stříbrné Skalici zřízena
záložna. Při obci byl ze starší doby tzv. kontribuční fond 400 zlatých a tzv.
ruské peníze (za živení Rusů v napoleonských válkách) v téže částce. Tyto dvě
částky byly vzaty jako kapitálový základ, který byl dále zvyšován vklady
spořících. Z těchto peněz pak byly povolovány půjčky, zvláště stavební. Záložna
neměla dlouho úředního schválení; teprve v roce 1898 se ustavil Spořitelní
spolek, jehož starostou zvolen tehdejší starosta městečka Karel Kratochvíl. V
témže roce pak obchodní soud zapsal společenstvo do rejstříku a tím získána
jeho plná právní platnost. Od roku 1920 název spolku upraven na Spořitelní a
záložní spolek ve Stříbrné Skalici.
Již v roce 1876 založen i spolek hasičů jako
důležitá ochranná organizace před nebezpečím ohně. Požáry občas si ovšem
vyžádaly své: v letech 1863-67 vyhořelo 7 stavení, v roce 1869 jedno
hospodářství, v roce 1878 vyhořela 4 stavení najednou, 26.6. 1906 vznikl požár
v usedlosti Fr. Kurtze a vyhořelo dalších šest domků, v roce 1909 požár zničil
další tří stavení. Od roku 1899 měli požárníci moderní hasičskou stříkačku za
850 zlatých. Zásahy hasičů znemožnily větší rozšíření požárů, jak se stávalo v
minulosti.
V tomto období můžeme již spolehlivě sledovat růst obyvatelstva i
rozšiřování počtu domů.
Podle náboženství bylo v roce 1900 I 161 katolíků a
7 izraelitů; v roce
1910 1 005 katolíků, 1 osoba evangelického
helvetského vyznání, 4 bez vyznání; v roce 1921 689 katolíků, bez vyznání 242
osob, 8 osob českobratrského vyznání, 5 pravoslavných, 4 československého
vyznání a 3 spiritisté. K roku 1900 statistika uvádí 6 dospělých osob negramotných.
Z těchto čísel můžeme usoudit, že na samém počátku 20. století dosáhla Stříbrná
Skalice nejvyššího počtu obyvatel, od té doby počet obyvatel klesá, zatímco
počet domů dále roste. Souvisí to s menším počtem dětí v rodinách, se stále
častějšími odchody zdejších mladých lidí za prací do měst, zvláště do Prahy, a
s vyššími požadavky na kvalitu bydlení. S tímto jevem se budeme setkávat i v
meziválečném období a až do současnosti. Z počtu mužů a žen v roce 1900 a 1910
zjišťujeme mírně vyšší počet žen, což souvisí s vyšším věkem, kterého ženy
dosahují. Z uvedených čísel rovněž vyplývá ochabování náboženské myšlenky, což
se výrazně projevilo zejména po první světové válce.
Není nezajímavé všimnout si několika čísel z
hospodářského života; známe je k roku 1900 a 1910:
Katastr Skalice měl (1916) 1 424 ha 1 617 m2.
Obdělávaná půda z toho. představovala 376 ha 90 a, luka 45 ha 30 a, lesy,
pastviny a neplodná půda 1 001 ha 92 a. Z obdělávané půdy nejvíce bylo oseto
žitem, ovsem, jetelem, ječmenem a osázeno zemáky. Hospodářství byla vesměs
malá. Pole se obdělávala bez použití větších strojů. Ze strojů se užívaly jen
mlátičky a to ruční, žentourové i motorové, secí a žací stroje. Stále používaným
nástrojem v menších hospodářstvích byl ještě cep. Z obce se vyvážely obilniny,
seno a sláma, z jiných obcí dodáváno ovoce, zelenina a zelí. Živo bývalo o
výročních trzích: na Matěje (24. února), na Jana Nepomuckého (16. května), na
Vavřince (10. srpna) a v pondělí před svátkem Kateřiny (který se slavil 25.
listopadu).
Na konci sledovaného období nechybělo mnoho do 52
živnostenských a obchodních provozoven, jak je známe z roku 1928 (viz blíže v
další kapitole).
Jestliže v minulém období představitelé městečka
setrvávali v úřadě poměrně v dlouhém období, po roce 1848 jsou starostenská
období výrazně kratší. V roce 1855 po Josefu Kurtzovi nastoupil František
Kurtz (1855-1860), který v roce 1860 zemřel, krátce úřadoval Josef Skála (1860-
1862), jeho nástupcem se stal František Vokoun, řezník a hostinský
(1862-1868), navazuje August Franzl (1868-1870), po něm Jan Bubeník
(1871-1873), znovu August Franzl (1874-1876), pak znovu František Kurtz
(1876-1883). V roce 1883 starostou zvolen Antonín Kahoun, hrnčíř, který zemřel
ještě v témže roce (30. 5.). Následuje Jan Šafra, rolník v Rovné (1883-1886),
pak František Nekvasil (1886-1889), po něm znovu Jan Šafra (1889-1892), pak
znovu František Nekvasil (1892-1895). Následuje dlouhé období starostenství
Karla Kratochvíla (1895-1919), mlynáře v Nouzově. Při nástupu úřadu založil
Karel Kratochvíl pamětní knihu (Pamětní kniha 2.,1895-1950). S jeho jménem je
spojena celá řada opatření, rozhodnutí a intervencí v záležitostech městečka,
které vedly k jeho rozvoji a lepšímu životu jeho obyvatel.
K podstatnému rozvoji došlo v stříbrnoskalském
školství. Od 1. ledna 1861 zřízena ve zdejší škole druhá třída. V krátkých
působeních se zde vystřídali učitelé Jan Mach, Josef Vokoun, Josef Procházka,
Josef Kratochvíl, teprve Jan Svoboda zde působil od roku 1864 do 1874. I další
učitelé tu působili krátce: František Březina (1875), František Šubrt
(1875-1877), Josef Adam (1877-1878). Krátce ve Skalici působili i Čeněk Michl
(1877-1878) a František Šlemr (1878). V roce 1880 byla při skalické škole
otevřena třetí třída. I další učitelé tu však vesměs působili velice krátce
(Alois Drábek, Antonín Kopřiva, Alois Drozd, František Moravec, Josef Jelínek,
Antonín Kolhaus, Jan Čermák, Jan Balík, Josef Kozák, Jan Barták, Václav
Procházka). Od roku 1883 se setkáváme i se jmény učitelek: Karolína Petrů
jmenována 1883 učitelkou ženských prací, krátce působily Emilie Vorlíčková,
Božena Klímová a Anna Hlávková. V roce 1900 ve Skalici nastupují Alois Dlouhý
jako učitel a Jaroslav Palma jako podučitel.
Dosavadní místnosti v staré škole, která bývala v
místě pozdější sokolovny, nevyhovovaly školním předpisům a proto okresní
školní rada v Českém Brodě naléhala, aby se přikročilo ke stavbě nové školní
budovy. Vyhlédnuto pro ni místo na náměstí proti radnici. Domy čís. 69 a 70
byly zbourány, aby se uvolnilo stavební místo. Plán a rozpočet vypracoval
stavitel Karel Dušek z Kostelce. Rozpočet zněl na 18 000 zlatých. Stavba
svěřena v roce 1892 Janu Faltovi, staviteli ze Zásmuk za obnos 17 600 zlatých.
Stavba byla ukončena v září 1893, li 28. září na den sv. Václava slavnostně
otevřena. Následující den se již začalo s vyučováním.
Na kulturním životě městečka se škola podílela
významně a aktivně. Při různých výročích pořádány dětské oslavy a kromě toho
dětské besídky. Ochotnický spolek "Tyl" byl založen v roce 1891.
Sehrál řadu pěkných divadelních představení. V roce 1903 byla ve Stříbrné
Skalici založena tělocvičná jednota Sokol, jejíž dramatický odbor převzal
program ochotnického spolku. Kromě toho ve Skalici působily hospodářské spolky,
zvláště Společenstvo různých živností, založené podle cechovního řádu již v
roce 1728, rolníci si založili Hospodářský spolek, menší zemědělci Jednotu
domkářů a malozemědělců.
V roce 1898 bylo důstojným způsobem oslaveno 50.
výročí zrušení roboty a 100. výročí narození Františka Palackého. Kronikář K.
Kratochvíl o tom píše:
"Obec naše zúčastnila se slavnosti té v Černém
Kostelci na dvou žebřinových vozech v národním kroji, jak dívky tak mužský,
též zastoupena byla obec osmi havíři (obleky měli vypůjčené z Prahy), Julius
Vnouček byl ustrojen za Strakonického dudáka, hrál stále na dudy, což zvláštní
dojem na veliké množství diváků způsobilo."
Nesnažili jsme se nevidět skromné poměry, v nichž
skalické obyvatelstvo v tomto období žilo. Kronikář se netají tím, že místní
lidé žili "někdy i v poměrech tísnivých". Přesto do roku 1925 nebylo
ve farní matrice zaznamenáno, že by byl někdo zemřel na tuberkulózu, což byla
typická sociální nemoc. Po tomto roce se sice vyskytuje, ale hlavně u mužů,
kteří prožili válečné útrapy.
První světová válka uzavírá třistaleté období
habsburské vlády, která zbavila zemi samostatnosti a ohrozila vážně svým
germanizačním úsilím samu existenci národa. Bylo to právě obyvatelstvo venkova,
zvláště vesnic a městeček, které si udrželo jazyk i české cítění. Z něho
vycházeli buditelé a představitelé inteligence, která uskutečnila národní
obrození. Dříve než došlo ke zhroucení Rakouska-Uherska a vzniku samostatného
státu, zaplatil celý národ těžkou daň v útrapách první světové války. Nejinak
tomu bylo i ve Stříbrné Skalici.
"Dne 26. července 1914 odpoledne přijel do
Skalice autem sekretář okresního hejtmanství a dal vylepiti vyhlášky C a D o
částečné mobilizaci. Na radnici se právě tancovalo. Jak mobilizace byla
vyhlášena, bylo po zábavě, ale rozjaření popíjeli dále a ráno však se již
odhlašovali u starosty. Odjížděli k svým výzbrojním stanicím. Vlaky je
odvážely zdarma. Částečná mobilizace odbyla se hladce proto dne 31. července
1914 objevily se na rozích nové vyhlášky A o všeobecné mobilizaci do 37 let.
Skalici při obou mobilizacích opustilo přes 50 mužů a bylo právě o žních, kdy
každé síly třeba. . .," tak zachycuje první chvíle války skalická kronika.
Pak následovaly další a další odvody: do války odcházeli mladíci i čtyřicátníci
a padesátníci. Hospodáři museli odvádět koně, podrobná instrukce k tomu byla
vydána okresním hejtmanstvím v Českém Brodě již v roce 1912.
Vládní politické úřady požadovaly, aby se v obcích
a na školách konaly oslavy, aby se vyvěšovaly prapory, při některých dílčích
vítězstvích armády. "Lidé však mezi sebou důvěrně pochybovali o vítězných
událostech," píše kronikář. Mezi lidmi působili političtí agenti, což
působilo na šíření nedůvěry mezi lidmi. Četnictvu byly dány velké pravomoci
(četnická stanice ve Skalici byla zřízena v roce 1912). Četník rozhodoval o
vyplácení válečné podpory, o vojákově dovolené, o dočasném odložení vojenské
povinnosti atd. V zázemí se záhy začal projevovat nedostatek potravin, byly
zavedeny chlebenky (1915), později lístky na další potraviny. Z počátku se na
lístky vše dostalo, později nezbývalo než stát ve frontách před krámy celé
hodiny a eventuelně se přídělu ani nedočkat. Soupis obyvatelstva ve Skalici
vykázal v roce 1915 1 165 osob, z toho bylo 474 samozásobitelů a 691 osob
zásobovaných přídělem.
Válka stojí obrovské sumy peněz. Vláda proto
vypisovala válečné půjčky, agitovala jejich upisování. Bylo dosti těch, kteří
upsali a tím si způsobili citelné hmotné škody. V dalších letech války se
množil černý obchod především potravinami. Četní překupníci (tehdejší termín
byl: keťasi) vykupovali potraviny od rolníků, mlynářů a kde se dalo, a co se
jim podařilo koupit ve městech se ziskem prodali. Aprovizovat ovšem jezdili na
venkov i ti z měst, jimž příděly nestačily a kteří měli venku příbuzné nebo
známé. Se strany vládních orgánů byl stálý tlak k zvyšování dávek, čemuž
hospodářství vesměs vyhověla. Ale i to bylo stále málo. Proto na počátku roku
1916 nařízeny po obcích prohlídky zásob a přebytečné zásoby konfiskovány. Ve
Skalici taková prohlídka proběhla například již 25. února 1916. Z hospodářství
bylo nutno odvádět nejen obilí, ale i seno a slámu, neboť pomocníkem vojáka
byl v té době ještě kůň.
K roku 1916 si kronikář stěžuje na uprchlíky z
Polska, kteří byli zčásti umístěni ve staré škole pod kostelem. Od vlády
dostávali podpory prostřednictvím obecního úřadu. "Muži uprchlíků sháněli
různé obchody, ženy se nestaraly ani o trochu čistoty, ale na různé neplechy
byly čilé," píše kronikář. Již v šestnáctém roce byly pořádány sbírky
barevných kovů, později se sáhlo i na zvony a varhanové píšťaly. Ve Skalici
byly 18. listopadu 1916 sebrány dva zvony, velký Václava menší Jan Nepomucký;
rovněž zvony z věže kostelíka v Rovné vojáci odvezli. V roce 1917 byli do
Skalice přiděleni na zemědělské práce ruští zajatci, většinou venkované, kteří
s touto .prací byli obeznámeni. Hospodářský tlak na převážnou část obyvatelstva
se v roce 1917 a 1918 dále stupňoval. Byli ovšem i ti, kteří na válečných
poměrech dovedli bohatnout. Byli to zvláště obchodníci, kteří měli staré
zásoby, mlynáři, překupníci, lichváři, úplatkáři a další.
K roku 1917 skalická kronika líčí vzbouření žen,
které mělo i soudní dohru. V kronice je psáno: "Zásobování uvázlo. Do
Skalice nebyl poslán po několik neděl příděl mouky. Ženy běhaly na starostu,
ale dopisy starostovy nepomáhaly. Proto se ženy uradily, že půjdou na četnickou
stanici, aby vrchní strážmistr Bělík pro mouku dopsal. Sešly se ráno na rohu
školy u vodovodního stojánku a šly do domu č. 10, kde byla četnická stanice.
Jakmile se v průjezdu ozvaly hlasy, otevřel dveře strážmistr Bělík a hřmotně se
jich ptal, co si přejí. Občanka Doudová a Havlíčková odpověděly: ,Žádáme vás,
abyste dopsal do Brodu o mouku!' Mezitím vešel do průjezdu strážmistr Skala. Na
vyzvání svého představeného občanku Doudovou zatkl a odvedl do vězení u
okresního soudu v Kostelci nad Černými Lesy. Jména všech ostatních žen si
vrchní strážmistr poznamenal a učinil na ně trestní oznámení pro rušení
veřejného pořádku. Druhý den do vězení odvedena občanka Fraňková. Měla několik
drobných dětí a děti odběhly za ní do vězení. Ženy musely se dostavit k soudu
do Kostelce a k hlavnímu líčení do Prahy. Odsouzeny nebyly. Uvězněné
propustili po několika dnech. Takových příhod stalo se jistě více a byly
důraznou výstrahou, že lid také pozbude trpělivosti."
V roce 1918 se situace přiostřovala na frontách i v
zázemí. Množily se dezerce, zběhlí vojáci přicházeli do blízkosti svých domovů.
Rostla drahota. V únoru a březnu se rozšířila ve Skalici chřipka, která měla
za následek úmrtí malých i dospělých. V Doležalově rodině zemřely v týdnu tři
děti.
Z nedostatku i ziskuchtivosti se rozšířilo v
rozsáhlých zdejších lesích pytláctví Skupina pytláků, jejíž členové byli od
Říčan až po Radvanice, hospodařila v revíru jako ve svém; patřili k nim i ruští
zajatci, kteří pracovali v pyskočelském dvoře. 5. května' 1918 po čtvrté hodině
ráno byl v lese Na babě pytláky zastřelen hajný Václav Houžvička, jenž bydlel v
hájovně u Vlkánčic. Hlavní účastník František Zídka z Kostelních Střímelic
jako voják byl souzen vojenským soudem a osvobozen. V roce
1923 se přihlásila svědkyně Růžena Šustová z Pyskočel a
podle její výpovědi konán nový soud před porotou v Praze se Zídkou, učitelem
Jindřichem Snížkem z Radvanic, Václavem Holubem z Radvanic a Růženou
Svobodovou z Pyskočel. František Zídka byl odsouzen k doživotnímu vězení,
Svobodová do žaláře na 61et. V roce 1924 se přišlo na nové okolnosti a při
revizi procesu potrestáni i ostatní. Tato událost značně vzrušovala místní obyvatelstvo
po několik let.
V květnu 1918 se odstěhovali ze Skalice židovští
uprchlíci z Haliče a Bukoviny zpět domů.
S přibývajícím hladem mezi vojáky i s nenávistí k
válce rostly tak zvané zelené kádry, zběhové, kteří se ve dne ukrývali v
polích a v lesích, v noci přicházeli domů, aby se najedli. Skaličtí zběhové,
jichž bylo nejméně osm, přespávali ve starostově stodole, neboť předpokládali,
že tam nebude nikdo hledat. Četníci alespoň na oko konali svou povinnost.
Na samém konci války zasáhla i Stříbrnou Skalici
poslední pohroma pětiletého trudného života v zázemí bojující Evropy: španělská
chřipka. Podvyživení a zesláblí lidé jí podléhali po celé Evropě. Umírali na ni
zvláště lidé mladší a silní. Ve skalické škole se pro epidemii nevyučovalo od
18. října do 4. listopadu 1918.
V té době došlo v Praze k vyhlášení samostatné
Československé republiky. Zpráva o událostech 28. října přišla do Skalice
tentýž den. "Večer konal se průvod s hudbou kolem městečka na náměstí,
kdež lidu oznámena zpráva o státním převratu a proneseny proslovy. Potom
odstraněny znaky a památky po bývalé říši. Občanstvo se radovalo, že nastal konec
války. Také druhý den konal se průvod. Všichni se těšili na lepší časy. Země
však byla dlouhou válkou tak vyčerpána, že se zotavovala pomalu a špatné
vyživovací poměry potrvaly ještě dlouho," píše kronikář.
Ze skalických rodáků se nevrátilo z války
celkem 46 mužů. Třicet skalických se zúčastnilo boje proti Rakousku v legiích.
Uzavíráme tuto kapitolu jmény_padlých v první
světové válce, jimž byl
v roce 1924 odhalen památník, stojící v čele náměstí:
Jan Boháček, narozen 1884, zemřel v roce 1918 při
jízdě drahou domů
František Bubeník, narozen 1887, padl v Albánii u
Bojany v roce 1918
František Budínský, narozen 1893, padl v roce 1916
v Itálii
Rudolf Bylina, narozen 1878, padl v roce 1914 u Repina
Václav David, narozen 1879, zemřel v roce 1916
Karel Doležel, narozen 1874, zemřel ve vojenské nemocnici v Tolo v roce
1918
Jan Hajner, narozen 1894, padl v roce 1918
Václav Havlíček, narozen 1896, padl v roce 1916 v Rusku
Jan Chochol a, narozen 1893, nezvěstný od roku 1918
Josef Chochola, narozen 1896, zemřel v roce 1919
Vladimír Chochol a, narozen 1891, nezvěstný od roku 1914
František Janovský, narozen 1882, padl v roce 1915 v Karpatech
Josef Janovský, narozen 1880, zemřel 1917
Josef Janovský, narozen 1892, padl u Jamnice v Haliči v roce 1916
Leontýn Klíma, narozen 1887, padl v Haliči v roce 1914
Josef Kroupa, narozen 1892, zemřel 1918
Josef Kurtz, narozen 1890, zemřel 1917
Alois Lutner, narozen 1878, padl v roce 1917 v Rumunsku
Bohumil Lutner, narozen 1880, padl v roce 1916 u Brodů v Haliči
Rudolf Lutner, narozen 1884, padl v Dragovici u Gorice v roce 1917
Emanuel Moravec, narozen 1895, zemřel v roce 1916 v Dobromouce u Čemoně
Jan Moravec, narozen 1897, padl u Gorice v roce 1917
Václav Musil, narozen 1888, zemřel 1918
František Navrátil, narozen 1883, zemřel v zajetí ve vojenském táboře v
Sipotu v Rumunsku
František Nekvasil, narozen 1887, padl v Haliči v roce 1914
Josef Nekvasil, narozen 1888, padl v Haliči v roce 1914
Alois Pružina, narozen 1887, padl jako legionář v Rusku
František Pružina, narozen 1887, padl na Adyži v roce 1915
Antonín Randa, narozen 1891, padl u Monte San Michel na Krasové planině
v roce 1915
Antonín Sadílek, narozen 1882, zemřel 1917
Bohumil Sadílek, narozen 1891, zemřel
František Sadílek, narozen 1880, zemřel 1914
Jan Sadílek, narozen 1882, zemřel 1914
Rudolf Sadílek, narozen 1888, zemřel
Stanislav Sadílek, narozen 1893, zemřel
Josef Soustružník, narozen 1878, padl u Brunecku v Tyrolích v roce 1916
Josef Svoboda, narozen 1893, zemře11915 v Rusku
Josef Svoboda, padl jako francouzský legionář
Antonín Šafra, narozen 1898, zemřel 1916
Josef Štěpánek, narozen 1898, zemřel 1918
František Šusta, narozen 1897, zemřel 1918
Josef Šusta, narozen 1887, zemřel 1918
Antonín Vaněk, narozen 1887, zemřel ve vojenské nemocnici ve Voroněži
Vilém Vrabec, narozen 1890, padl 1915 v Haliči u Ropurzince
Alois Znamenáček, narozen 1888, zemřel 1915
Václav Znamenáček, narozen 1895, padl u Panasanky v roce 1915
[1] Jde o nejstarší obecní kroniku na kolínském okrese.
Uložena je na Místním národním výboru ve Stříbrné Skalici. Nejstarší část
kroniky, vedle zmíněného přípisu vrchnosti z roku 1715, uvádí na f. 15 jména
obecních představitelů ustanovených v roce 1722, obecní artykule dané
vrchností v témže roce (ff 16-34), obecní představitelé jsou rovněž uvedeni na
f. 37 z roku 1740 a na f. 40 z roku 1746. Podstatnou část kroniky tvoří zápisy
o udělení měšťanského práva v letech 1723-1845 (ff 77-245).
[2] Starší zachované pečetídlo je z roku 1610; v jeho
středu je též zpodoben havíř při práci; opis: MIESTECCO SKALTCE 1610. Pečetidlo
je uloženo v kulaté stříbrné schránce, na jejím víku je vyryto: "Elias
Grossberger Berekmeister und Richter"; na víku "Samuel Troyan
Hauptmon zum Kostelecz 1610."
Mladší pečetidlo je z roku 1803. Uprostřed je skupina
domů s kostelem na návrší; dole vpravo zkřížená kladívka a letopočet 1803.
Opis: .,PECZIET HORNIKU MIESTECZKA SKALTCE". Pečetidla jsou uložena v
Okresním archívu v Kolíně.