Z důvodů úhynu velkého množství ryb a následného zápachu (tuhá zima 2005-2006) došlo v Penčicích (okres Kolín; katastr Jevany) k upuštění sádkového rybníka (jediného dodnes existujícího).
Od jižní hráze dovnitř rybníka se odhalilo pozvolně klesající dno, z kterého již pouhým pohledem z hráze vyčnívaly mezi množstvím žulových a pískovcových kamenů zlomky keramiky.
S výraznou pomocí mé ženy i dětí došlo k posbírání zhruba dvou banánových beden dnes již rozřazené keramiky, zhruba 40 značně omletých zlomků kachlů (převážně 16.století), několika kusů mlýnských kamenů (průměrná výška 10-15cm) a dýmky
předběžně datované M. Vyšohlídem do 18.století (patří k typu čibuků, mezi dvojdílné dýmky – tedy s oddělitelnou troubelí-kouřovodem od hlavičky dýmky; jde o typ, který se vyvinul v Turecku).
Keramiku předběžně zpracoval Štěpán Rückl
Předběžná analýza keramického materiálu
z výzkumu v Penčicích (interní zpráva)
Během tuhé zimy 2005/2006
uhynulo v sádkovém rybníce v Penčicích takové množství ryb, že musel
být na jaře 2006 kvůli nepříjemnému zápachu postupně upouštěn. Z odhalené
vnitřní strany jižní hráze vyzvedl J. Hlavatý (vedoucí výzkumu), za asistence
jeho ženy a dětí, obsáhlý soubor keramiky a kachlů. Záměrem předběžného
zpracování keramického souboru bylo určení tvarového spektra a přibližné
chronologické zařazení jednotlivých fragmentů. Z tohoto důvodu byly
zohledněny pouze okrajové profilace a zdobená těla nádob. Analýza makroskopicky
postižitelných složek keramické hmoty nebyla provedena.
Pravděpodobně veškerý materiál
pochází až z novověkého období. Je notoricky známé, že novověká keramika
je při současném stavu poznání velmi obtížně zařaditelná do užšího
chronologického intervalu, a to i v případě rozsáhlých souborů. Jediným
více méně spolehlivým chronologicky citlivým materiálem je tzv. Berounské
zboží, datované do pokročilé 2. pol. 16. – 2. pol. 17. století (Beroun byl
v roce 1639 vypálen švédskými vojsky a hrnčířská výroba poté značně
upadá). Pokud se v souboru berounské zboží nevyskytuje a nemáme-li
k dispozici písemné zprávy, které by nám objasnily historické příčiny
vzniku té které archeologické situace, lze keramické fragmenty většinou datovat
pouze jako „novověk“. Dataci našeho souboru nám navíc ztěžuje fakt, že se zcela
evidentně jedná o chronologicky velmi heterogenní materiál, jak dokládá
současný výskyt pozdně středověkých a raně novověkých dekoračních technik
(radélkování) a fragmentů porcelánu, který se u nás vyskytuje ve větší míře až
počátkem 19. století. Pro přesnější chronologické určení jednotlivých fragmentů
by bylo třeba velmi detailní typologické analýzy a srovnání se všemi dostupnými
novověkými soubory.[1]
Z důvodu časové tísně byl vyzvednutý keramický materiál zkoumán jen zběžně
a následující zhodnocení je proto třeba brát jako velmi předběžné.
Hrnce
Hrnce a menší hrncovité tvary
jsou v souboru zastoupeny zdaleka nejčetněji. Celkem bylo registrováno 162
kusů, z toho 127 oxidačně a 35 redukčně pálené keramiky. Transparentní
glazury byly aplikovány pouze u oxidačně páleného zboží (87 fragmentů): vnitřní
glazura u 77 fragmentů, vnější u 1 fragmentu a oboustranná u 9 fragmentů.
Použité glazury mají žlutou, zelenou a hnědou barvu. Světlé režné zboží je
zastoupeno 40 kusy.
Dekorace (oxidačně pálená
keramika): Výzdoba radélkem byla aplikována u 7 fragmentů režného zboží. Jedná
se o středověkou dekorační techniku, která v Čechách přetrvává až do
raného novověku (vyskytuje se prakticky ve všech souborech datovatelných do
konce 16. – 1. pol. 17. století) a její výskyt na frahmentech našeho souboru je
proto velmi významným chronologickým ukazatelem. Malba bílou či červenou
hlinkou (prosté linie na podhrdlí i pravděpodobně složitější kompozice na těle
hrnců) je doložena u 10 kusů (7 x bílá, 3 x červená). Bílá hlinka a červená
hlinka na podhrdlí hrnců se opět objevuje v raně novověkých souborech Středních
Čech (Náměstí republiky, Karmelitská (tam jen červená)).
Dekorace (redukčně pálené
zboží): Výzdoba radélkem byla applikována u 6 dochovaných fragmentů a je
srovnatelná s typy radélkování oxidačně páleného zboží. Vlešťovaná výzdoba
je doložena pouze u 2 fragmentů. Zcela ojedinělá je výzdoba vertikálními pruhy,
malovanými černou barvou.
Ačkoliv jsou v souboru
hrnců zastoupeny exempláře z velmi mladého období (snad i 20. století), je
pravděpodobné, že alespoň část z nich je možné zařadit do 1. pol. 17.
století. či dříve. Tento závěr byl učiněn na základě podobnosti některých
fragmentů s materiálem z jímky v Karmelitské ulici, a to
podobnosti nejen tvarů a dekoru, ale také keramické hmoty a kvality a vzhledu
užitých glazur.
Pánve (trojnožky)
V souboru bylo
identifikováno 15 fragmentů okrajových profilací náležících pánvím. Jedná se o
keramiku světlých odstínů pálenou v oxidačním prostředí. Všechny fragmenty jsou
polévané zevnitř a až na jeden kus mají glazovaný okraj. Z transparentních
glazur je doložena žlutá, zelená a různé odstíny hnědé. Výzdoba radélkem ani
rýhování se na dochovaných exemplářích neobjevuje. Kromě několika nožek byla
nalezena i poměrně dlouhá rukojeť se zúženým ústím ukončeným prstencem.
Polévané pánve se u nás začínají
sporadicky objevovat již na konci 14. století, četnějšími se ale stávají až
v 1.pol. 16. století. a zvláště ve 2. pol. 16. - 1. pol. 17. století.
Jejich výskyt je ovšem doložen i ve století devatenáctém. Jediným spolehlivěji
datovatelným fragmentem je zmíněná rukojeť, kterou je možné na základě paralel
z jiných souborů z Čech a Moravy zařadit do 2. pol. 16. – 1. pol. 17.
století. Nalezené okraje sice odpovídají okrajům z raně novověkých souborů
(např. Karmelitská, Náměstí republiky, Strážnice), ale vývojové tendence okrajů
pánví nejsou zatím spolehlivě dokumentovány a proto není vyloučené, že se jedná
o materiál z pozdějšího období.
Talíře
Z talířů byly
identifikovány 4 okraje a s menší jistotou 3 zdobená těla. Všechny střepy
jsou oxidačně vypálené do cihlově červeného zbarvení. 4 z nich nesou bílý,
velmi zjednodušený florální dekor (řetězení smiček) provedený kukačkou či
růžkem na režném střepu. Celý povrch je překryt čirou[2]
transparentní glazurou a kapaným dekorem zelené transparentní glazury. Přes
velmi špatný stav zachování bylo u dvou okrajů registrováno trasakování
červenou barvou v bílém nástřepí, v jednom případě ještě doplněné
kapanými skvrnami zelené transparentní glazury. Jeden střep je tak poškozen, že
je možné mluvit pouze obecně o glazuře bez bližšího upřesnění.
Talíře jsou typickým projevem
renesančního způsobu stolování. U nás se objevují až v pokročilém 16.
století a zvláště ve století sedmnáctém. Nalezené fragmenty sice tvarově
odpovídají talířům bezpečně datovaným do konce 16. a 1. pol. 17. století, avšak
neprobádanost vývojových tendencí tohoto tvaru nás opět nechává tápat. Pokud by
se jednalo o berounské zboží (ornamentální výdoba), pak by jejich chronologické
určení bylo jednodušší (před r. 1639). Jelikož ale výše popsanou motiviku na
berounském zboží nenacházíme, není vyloučeno, že se jedná o pozdější produkci
černokosteleckých hrnčířů. Technologie trasakování (mramorování) byla užívána i
v Berouně a bývá považována za mladší typ berounského zboží.
V mladších obdobích je však její užití doloženo i v jiných oblastech.
Mísy s talířovitým podokrajím
V souboru se nachází 9
fragmentů vypálených v oxidačním prostředí. 6 kusů je pokryto
transparentní glazurou, 3 nesou bílý dekor na režném střepu. V jednom
případě mohl být určen jako florální. Ačkoliv se tento typ keramiky stabilně
vyskytuje v raně novověkých souborech, kvůli setrvačnosti tvaru není
bližší určení možné.
Mísy
Kromě několika fragmentů velmi
širokých mís z 20. století byly registrovány 2 fragmenty hlubokých mís a
10 fragmentů tzv. mís pernic. Až na jeden zakuřovaný střep hluboké mísy jsou
všechny pálené v oxidačním prostředí. Pouze jeden fragment hluboké mísy je
oboustranně glazován (žlutozelená transparentní glazura). Dvě pernice jsou
glazovány zevnitř (světle hnědá transparentní glazura). Na osmi fragmentech
pernic je dochován tradiční dekor v podobě plastických lišt (promačkávání,
řetízkování), u dvou je plochý okraj zdoben vrypy.
Pernice jsou velmi
konzervativním tvarem, který je doložen od středověku až do 18. století bez
významnějších změn. Jednalo se nejspíš o třecí misky, jelikož jejich vnitřní
povrch bývá často zdrsněn. U polévaných variant je možné uvažovat o běžných
jídelních mísách. Dochované tvary našich exemplářů odpovídají tvarosloví a
dekoru raně novověkým variantám (konec 16. – 1. pol. 17. století), ale kvůli
absenci podrobnější studie jejich vývoje je jakýkoliv závěr diskutabilní. Zbylé
tři hluboké mísy jsou nedatovatelné.
Džbány
Pouze 4 fragmenty okraje džbánů
byly spolehlivě určeny. Jeden fragment náleží zakuřované keramice pálené
v redukčním prostředí a podle dostupných paralel je možné jej určit jako
Pajerův typ 1 (viz níže). Ostatní tři okraje jsou oxidačně pálené, dva režné a
jeden celoglazovaný. Glazovaný okraj patří typu 2, stejně jako jeden z režných.
Zbylý režný fragment náleží typu 1.
Jediná dostupná typologie
novověkých džbánů byla provedena pro strážnické prostředí. Podle ní typ 1
(vejčitý tvar, okraj oproti středověkým více vyhnutý) vychází z pozdně
středověkých tvarů a ve 2. pol. 16. století je vytlačován typem 2 (kulovitý
tvar, kolmý límcový okraj; naše fragmenty jsou však spíše šikmé), jenž je již
zcela produktem raně novověkého hrnčířství. Zda tento vývojový trend platí i
pro středočeské prostředí však zatím není doloženo. Podobný okraj jako naše
exempláře typu 2 má velmi štíhlý džbán z výzkumu v Kanovnické ulice
na Hradčanech, který musí být datován před rokem 1639 (berounské zboží).
Poklička
V souboru byla registrována
pouze jeden fragment oxidačně vypálené pokličky. Fragment nelze blíže určit.
Kamenina (DOPLNIT!)
jeden fragment
Cedník či syrnice
Jeden fragment cedníku či
syrnice z hrubé hlíny s četnými inkluzemi. Nedatovatelné.
Závěr
Shrneme-li dosavadní zjištění, blíže datovatelné
keramiky je v souboru velmi málo. Kromě několika fragmentů porcelánu a
několika hrnců a mís z 19. a 20. století se pohybujeme ve zcela
neprobádaných vodách. Do rozpětí 2. pol. 16. - 1. pol. 17 století
s největší pravděpodobností patří zmíněná rukojeť pánve, pravděpodobně
velká část fragmentů hrnců (obzvláště dekorované radélkem a hlinkami na
podhrdlí) a snad i některé fragmenty talířů, talířovitých mís, mís pernic,
pánví a džbánů. Ačkoliv většina materiálu skutečně odpovídá tvarům
z jiných raně novověkých souborů, u posledních pěti jmenovaných tvarů je
míra jistoty velice nízká. Zcela evidentní je i přítomnost prvků pro raně
novověké prostředí cizích a tedy snad pozdějších. Je pravděpodobné, že část
tohoto materiálu byla zničena v roce 1640 během plundrování mlýna v Penčicích
švédskými vojsky. Tomu by napovídalo i to, že některé fragmenty jsou na lomech
sekundárně ožehlé (v písemných pramenech se ovšem výslovně uvádí, že mlýny na
kosteleckém panství spáleny nebyly). Penčice zůstávají ještě v roce 1645
zpustlé, v roce 1674 je však penčický mlýn znovu osazen. Jediný způsob,
jak oddělit keramickou produkci období před zplundrováním Penčic od období
těsně po jeho znovuosídlení (2. pol. 17 st.), je komparace našeho souboru se
stratifikovaným materiálem. Tento účel by mohla splnit vhodně umístěná
zjišťovací sonda.
[1] Jiným problémem je malý
počet publikovaných souborů a jejich sumární pojednání.
[2] Zelenavý nádech glazury je patrně výsledkem
post-depozičních procesů.